De ce trebuie pus accentul pe evaluare înainte de vânzare/cumpărare?

De ce trebuie pus accentul pe evaluare înainte de vânzare/cumpărare?

De ce trebuie pus accentul pe evaluare înainte de vânzare/cumpărare?

Niciun comentariu la De ce trebuie pus accentul pe evaluare înainte de vânzare/cumpărare?

În era digitală este foarte uşor să postezi un anunţ pe platformele cunoscute (olx.ro, lajumate.ro, imobiliare.ro, storia.ro, etc.). Te hotărăşti seara la un „pahar de vorbă” cu amicii şi în 5 minute ai postat deja anunţul de vânzare pe platforme şi eventual îl şi promovezi (că doar aşa ai mulţi vizitatori şi eventual şi clienţi la proprietatea imobiliară).

Urmând un astfel de scenariu, găsim anunţuri în care proprietarul a postat casa la preţul de 330.000 de euro, iar peste 2 săptămâni dându-şi seama că e înafara pieţei o postează cu „doar” 110.000 de euro mai puţin. Cum pare acest anunţ în opinia unui potenţial cumpărător? Ca neserios, ca să nu zic altfel. Oare, nu era mai bine să solicite întâi un raport de evaluare, timp în care să se gândească bine la condiţiile de vânzare şi apoi să stabilească şi preţul mai aproape de valoarea de piaţă?

Un astfel de anunţ în opinia mea nu va primi cumpărători fiindcă aceştia pot aştepta încă o reducere de vreo 40.000 de euro, după care dacă tot e moda reducerilor să-i facă o ofertă omului cu încă vreo 35.000 de euro în minus. Sau situaţii în care se postează un preţ de vânzare pentru un apartament la 50.000 de euro, urmând ca peste 2 zile să se modifice la 60.000 de euro.

Şi uite aşa graba strică treaba şi încrederea în anumiţi „profesionişti” agenţi imobiliari. Că ce mare lucru? Doar cei mai mulţi agenţi imobiliari îţi „evaluează” casa aşa uitându-se din stradă sau mai nou de pe Google maps. Şi cum să nu te bucuri, doar e gratis! Doar că lucrurile gratuite, defapt sunt cele mai scumpe! Aşa că atenţie la neatenţie.

Exact ca la izolarea cu polistiren de 3 sau 5mm în zonele de munte care s-a descoperit că în lipsa unei aerisiri corecte (pe care foarte puţini ştiu să o facă) se dezvoltă probleme respiratorii şi în timp probleme ale construcţiei mai ales la copii. Deci un lucru pe care toată lumea îl ia de bun, care dovedeşte că dacă intrăm puţin în profunzime descoperim că e discutabil. Fără să mai punem în calcul că multe izolaţii se realizează şi prost!

Un alt caz este acela în care ai postat proprietatea la un preţ poate prea mic, ai primit o ofertă de cumpărare însă după anumite cercetări ulterioare îţi dai seama că oferta este cam mică şi mai soliciţi 2-3.000 de euro cumparătorului. Moment în care tranzacţia pică! Ilie Banu, evaluator bunuri imobile, declară: „Cunosc cazuri în care pentru 500-1000 de euro, creştere după ce s-a stabilit un preţ iniţial au picat tranzacţii! Ulterior, proprietarii apelează la evaluatori pentru a fi siguri de preţ, de marja de negociere, de condiţii. De ce să nu apelezi înainte de stabilirea preţului de vânzare la o evaluare pentru că cu oferte ferme nu te întâlneşti zilnic.

Cred că fiecare evaluator trebuie să facă cât mai bine cunoscute aceste lucruri în oraşul sau zona în care activează prin publicarea de articole în presa locală, interviuri la radio sau TV şi foarte important pe reţelele de socializare, în speţă LinkedIn şi dacă mai e timp şi pe Facebook.

Consider utilă şi înscrierea ca şi expert evaluator pe platforme profesionale (de exemplu platforma www.caut-expert.ro sau avocatnet.ro). Câteva avantaje pe care le văd eu (posibil să fie şi altele nedescoperite încă):

– posibilitatea contractării de noi lucrări (chiar şi lucrări mari fiind postate şi achiziţii directe de pe SEAP);

– posibilitatea colaborării cu alţi experţi şi de a realiza lucrări care altfel nu puteau fi realizate decât de firme mari;

– creşterea vizibilităţii evaluatorului;

 

About the author:

Back to Top