Dacă vrei să vinzi/ cumperi/ închiriezi ceva și contactezi o agenție sau un agent imobiliar, ești mulțumit dacă îți duce până la urmă treaba la capăt. Totuși de multe ori nu au făcut decât să sune un număr de telefon de pe net și te-au dus până la un imobil… un fel de ”taxi imobiliar”. Restul faci tu sau se rezolvă de la sine. Te și întrebi de ce a trebuit să-i plătești între 3 și chiar 10% comision.

Foarte puțini știu că serviciile unor astfel de agenții ar trebui să aducă un plus de valoare clienților lor .

Ceva lipsește…

Totuși oamenii observă că lipsește ceva. Studiile arată că aproximativ 60% dintre români nici nu apelează la intermediari atunci când tranzacționează o proprietate, ci preferă să o facă pe cont propriu. Aceștia motivează că nu au încredere, pentru că agenții nu lucrează în interesul lor și nu sunt bine pregătiți. Alții sunt mult mai exacți și au lista lor de plângeri, întocmită pe baza experiențelor negative, ca acestea, de exemplu:

”Printre lucrurile care nu mi-au plăcut în interacțiunea cu agenții:
1. când te sună prima dată, în general nu se recomandă; ajugi să îți dai seama că este agent din entuziasmul vocii
2. majoritatea nu acceptă să ia comision doar de la clientul pe care îl aduc, vor și de la tine; când află condiția asta, nu mai auzi de ei
3. negocierea prețului înseamnă de obicei că doar vânzătorul cedează la preț (în cazurile de comision fix)
4. unii mint, informând clienții că apartamentul nu mai este de vânzare
5. nu cunosc zona – doar 1 din 15 agenți a știut precis data de construcție a blocului
6. nu informează clienții (cumpărătorii) despre faptul că prețul de vânzare conține și comisionul lor; când le-am cerut să fie transparenți, unii s-au revoltat (relativ) brutal ” Ciprian

”În primul rând agenții ar trebui să aibă contract unic de reprezentare, nu să ia comision de la toată lumea și să încerce să îi aburească pe toți.” Arhi

”Te mint și te înșeală ca taximetriștii. Un agent m-a chemat la 6 să văd o garsonieră de vânzare în Titan. Aștept, sun, nimic. Intra robotul. Pe la 6.30 mă sună că s-a dat apartamentul și să mă duc pe Moșilor că are altă ofertă trăsnet. Doar ”că a uitat” să îmi spună că prețul era cu 20% mai mare decât bugetul precizat de mine. Nu mai apelez niciodată la agenți.” Ion

”O agenție imobiliară bine organizată e ceva, agentul privat care te duce de colo-colo e, în mare parte, inutil. O singură dată am întâlnit un agent care îmi oferea ceva de valoare, s-a prins ce vreau și a venit cu 100 de chestii interesante pe care eu nu le-am găsit printre ce era disponibil pe net atunci.” Radu

”Mai toate anunțurile de la particulari ajung în baze de date vândute către agenții. Dimineața sunt sunați și “agățați”. Chir dacă nu reușesc să-l facă pe proprietar client, oricum anunțul apare din partea agenției în ziua următoare …” Emilian

”Agenții habar nu au despre ceea ce vând, nu se interesează, nu vizitează imobilele, nu-și fac temele. Eu vând utilaje agricole și dacă merg să le prezint cuiva trebuie să știu manualele lor pe de rost. Mi s-a întâmplat să-mi spună la agenție că o casă avea 200m², curte și pod mansardabil și că era perfect locuibilă. A trebuit să străbat cu ei jumătate de județ ca să vizionez o dărâmătură afectată de inundații, cu o curte comună și pod mansardabil doar dacă stăteai în mijloc. Normal că sunt frustrat și prefer să citesc pe OLX sau pe alte situ-ri de anunțuri decât să mai apelez la ei.” Neacsu C.

Listele și plângerile de acest gen continuă pe toate forumurile și în comentariile online, în timp ce Codul Etic al agentului imobiliar vorbește despre:

  • * cunoașterea legislației
  • * cunoașterea pieței
  • * formare profesională continuă
  • * este prevăzut clar că agentul nu va da spre vânzare, închiriere sau administrare vreo proprietate fără a i se fi cerut astfel, în scris (așa că preluările de anunțuri de pe diverse situri încalcă etica meseriei, cu siguranță!)
  • * solicitarea consințământului clientului pentru orice, transparență
  • * informarea corectă a clienților
  • * conștiință profesională
  • * protejarea intereselor legitime ale clienților
  • * discreție și confidențialitate
  • * prevenirea fraudelor
  • * integritate
  • * corectitudine
  • * răspundere etc

În ce mod crezi că un agent sau o agenție imobiliară ar putea să adauge valoare tranzacției, să te facă să nu regreți că ai apelat la ei?